پرتال سازمانی

پرتال سازمانی 

پورتال صفحه وب سایت واسطی است که دسترسی آسان را به هر نیازی که کاربر دارد را بدون حضور فیزیکی فراهم کند و به بیان دیگر پورتال (درگاهی) است به دنیایی مجازی که کاربر می‌تواند از طریق امکانات فراهم شده در آن، تمامی نیازهای خود را برآورده کند.
هرچند شباهت ظاهری فراوانی میان یک وب سایت و یک پورتال وجود دارد، به گونه‌ای که در نگاه اول تفاوت محسوسی میان آن دو مشاهده نمی‌شود، اما این دو کاملا از یکدیگر متفاوت‌اند و برخی از ویژگی‌های موجود در یک پورتال که آن را از یک وب سایت متمایز می‌کند این است که دارای درگاه ورود منفردی است که از طریق آن می‌توان به مجموعه منابع مرتبط با پورتال دست یافت و امکاناتی از قبیل نمایش هدف‌دار اطلاعات با استفاده از تجربیات کاربر، دسترسی تقسیم‌بندی شده به انواع داده و اطلاعات گروه‌بندی شده، در اختیار گذاشتن امکان ارتباط و همکاری میان تمامی کاربران و استفاده‌کنندگان پورتال و امکان پیوستن به نرم‌افزارها و سیستم‌های نرم‌افزاری که گردش کاری مشخص و تعریف شده‌ای دارند را داراست.
یک سازمان مجموعه متنوعی از کاربران دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به مشتریان، شرکا، کارمندان اشاره کرد. همه این کاربران علاقه‌مندند از اطلاعات و خدمات آن سازمان استفاده کنند. کاملا آشکار است که هر کدام از آن‌ها نیازهای خاص و اغلب متفاوتی دارد. برای پاسخگویی به این تنوع، انواع مختلف پورتال ایجاد شده و مورد استفاده قرار می‌گیرد. به طور کلی برحسب چگونگی پاسخگویی به نیازهای کاربران، پورتال‌ها را می‌توان در چهار گروه زیر دسته‌بندی کرد که شاملBusiness to Customer Portal – B2C ،Business to Busines Portal B2B ، B2E و پورتال‌های عمومی است.